Enzo, de rode wolf, hield niet van vlees. Zijn lievelingskostje was spaghetti met tomatensaus. Op een dag trok hij de wijde wereld in, met een grote rugzak vol pasta. Hij maakte kennis met Lisa, een schaap dat al even gek was op pasta, en ze reisden samen verder. Toen de grote rugzak leeg was, vonden ze werk als fietsende pizzabestellers. Op een dag bestelden de wolven van de hoge berg een pizza. Het was Lisa's beurt om de pizza te brengen. Zuchtend begon ze aan de klim. Maar was Enzo niet de enige wolf die pizza verkoos boven… schaap?
pizzabakker, ober, tafel dekken, bestek, deeg kneden, gaar, bestellen, olijf, peperoni, pasta, pizzeria, deegrol
Wereldeiland :
Onze klas werd omgebouwd tot een heuse PIZZERIA ! De ober, de pizzabakker en de gasten in het restaurant,.. iedereen was aanwezig !
De gasten gaven hun bestelling door, de ober dekte de tafel met het bestek en servietten,... de pizzabakker maakten een heerlijke pizza klaar met het juiste aantal ingrediënten !
Even de oven in... en Mmmm....de heerlijke pizzageur kwam ons tegemoet !
Trrrinnng... oei..oei... de telofoon rinkelt ! Een nieuwe bestelling ! Wie brengt de pizza weg met de bromfiets ? De pizzabesteller !
Beweegeiland :
Met borden en bekers proberen we een hoge pizzatoren te bouwen ! Hoeveel bordjes telt jou toren ? Wie maakt hem nog hoger ? We streven met verschillende bouwstrategiën naar de hoogste toren van.... PISA !
Beeldeiland :
Met goed kneedbare klei, deegrollen, een pizzames, een keuze uit verschillende materialen,...maken we een leuke pizza ! Smakelijk !
Fijneiland :
We oefenden de 'krullen' : we geven Lisa, het schaap (uit het verhaal) een pracht van een krullende vacht !
We oefenden de 'krullen' : we geven Lisa, het schaap (uit het verhaal) een pracht van een krullende vacht !
'De beweegbare pizza' van pizzabakker 'Knor'. Wie kan er de meeste ingrediënten op de pizza leggen zonder dat de pizza van zijn vinger valt ? We nemen de kaas, peperoni, champignons,...voorzichtig vast tussen onze duim en wijsvinger !
Of speel je liever 'De TOREN VAN PISA'?
Of speel je liever 'De TOREN VAN PISA'?
Taaleiland :
'Letterbingo' op een pizza ! We grabbelen een tomaat, een olijf,... met een letter uit de voelzak. Wie heeft dezelfde letter op zijn pizzabord ? Wie heeft als eerste zijn bord gevuld ? Joepie ! Gewonnen !!!
Denkeiland :
Wie heeft er als eerste zijn pizza gemaakt ? Verzamel als eerste al je ingrediënten ! Gooien met de dobbelsteen, goed tellen én de juiste beslissingen nemen : welke richting ga ik uit op het spelbord ?
Ruimtelijk inzicht : we spelen ober en dekken de tafel op de juiste plaats. Goed kijken naar de schaduw en daarna alles op de juiste plaats kleven. Links ? Rechts ? Boven ? Onder ? Midden?...
Ook kleurden we een leuke tekening van een kok. Daarna knippen in stukken en puzzelen ! Goed kijken naar de detaïls was de boodschap!
We meten met blokjes. Hoe groot is het vork? De spirelli ? De soeplepel ?... Wat is het grootste? Kleinste ?... We noteren alles op ons meetblad !
Sameneiland :
Om onze nieuwe streefwoordenschat nog verder te oefenen spelen we het pizzakaartspel. Iemand beschrijft wat er op het kaartje uit de pizza-oven staat. Wie kan het juiste woord raden? Wie heeft hetzelfde kaartje op zijn verzamelkaart ? Joepie ! Mijn kaart is vol, ik ben gewonnen !
De voorbije dagen :
- zongen we het 'pizzerialied' : 'Klein, klein bakkertje'. We bedachten zelf pictogrammen bij het lied.. zo onthouden we het nieuwe lied !
- speelden we een rijmmemory met onze themawoorden
- leren we Italië kennen en schilderen we de Italiaanse vlag !
Groen, wit en rood zijn de Italiaanse kleuren
- luisterden we een tweede keer naar het verhaal...Opgelet ! Wie hoort 'de foutjes' in het verhaal ! Wauw...wat kunnen jullie dit goed !
...en maakten we zelf een PRENTENBOEK 'WELKOM IN DE PIZZERIA !'
... Joepie... ons prentenboek is zelf bekroond door de kinderjury !
...en maakten we zelf een PRENTENBOEK 'WELKOM IN DE PIZZERIA !'
... Joepie... ons prentenboek is zelf bekroond door de kinderjury !
-was er terug een LIFT-activiteit! We spelen opnieuw met de gevoelsthermometer, vertellen we hoe kinderen zich voelen op een prent, bewegen we met een bepaald gevoel : ik ben boos, verdrietig, blij en bang.
- In onze klas kregen we even bezoek van juf Louise en juf Tia. Deze juffen zijn stagiaires en kwamen een kijkje nemen in de 3de kleuterklas !
- WELKOM juf Anneleen !
Zij komt voorlopig regelmatig in onze klas i.p.v. juf Roos die even thuis blijft wegens een medische ingreep.
We wensen juf Roos heel veel BETERSCHAP ! XXX
- In onze klas kregen we even bezoek van juf Louise en juf Tia. Deze juffen zijn stagiaires en kwamen een kijkje nemen in de 3de kleuterklas !
- WELKOM juf Anneleen !
Zij komt voorlopig regelmatig in onze klas i.p.v. juf Roos die even thuis blijft wegens een medische ingreep.
We wensen juf Roos heel veel BETERSCHAP ! XXX
Volgende week toveren we onze klas om
in de Sintsfeer !
HOERA !!!
in de Sintsfeer !
HOERA !!!
Vele PASTAgroetjes vanuit de 3de kleuterklas !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten