werden we zo nieuwsgierig naar zijn avonturen
op die verre, witte, koude NOORD-en ZUIDPOOL van onze AARDE.
We zochten heel wat nieuwe weetjes op in boeken en filmfragmenten. Er zijn voor ons geen geheimen meer ! De ijsberen, zeehonden, walvissen, poolvossen, husky's, dolfijnen,... en natuurlijk onze vrienden, de pinguïns hebben we goed bestudeerd. We maakten samen een woordweb op. Elke dag tekenden we er nieuwe weetjes en woorden bij !
Met deze woorden deden we tal van leuke activiteiten :
PINGUÏN, WAK, IJSBERG, SCHUIFELEN, TUIMELEN, HOOGTIJ, IJSSCHOTS, IGLO, ESKIMO of INUÏT, IJSBREKER, TEMPERATUUR, VRIEZEN, SLEE, POOLDIER
- We rijgen met warme wol een warm kledingstuk om naar de noord-en zuidpool te gaan ! We schilderen onszelf super warm aangekleed!
- Construeren van een pinguïn uit kosteloos materiaal met behulp van een stappenplan
- We spelen met letters : voelen in de voeldoos : we zoeken letters tussen de 'sneeuw'. Herkennen we de beginletter van een themawoord ?
- We spelen met puzzelstukjes van pinguïns en ijs '4 op een rij' !
- We zoeken op de zoekprenten de juiste pinguïns,...
- Het pinguïnspel : wie brengt de meeste visjes naar mama pinguïn ? Let op ! Onderweg kan je visjes verliezen of bijwinnen (+1, +2, +3, -1, -2, -3)
- Hamertje TIK : wie durft de ijsblokken wegtikken zonder de ijsbeer te laten vallen ?- Met een trucje en papier toveren we echte wintertafereeltjes !
- We puzzelen al moeilijke puzzels, kijken goed naar detaïls en passen de puzzelstrategie toe !
- Visspel met magneten : pinguïns vangen in het wak : vis de ontbrekende pinguïn op de getalrij : pinguïn 4,.........pinguïn 5. Wie heeft er als eerste de ontbrekende pinguïns ?
- We spelen KWARTET met themaprenten : 'Heb jij de ijsbeer die voor de iglo zit ?' We oefenen zo ruimtelijke begrippen.
- We meten pinguïns met een meetlat. Hoe groot is elke pinguïn ?
- We sorteren prenten bij de warme zon of koude sneeuwman. Wanneer neem ik een frisse douche ? = > als ik het te warm heb => zon / Waneer drink ik een warme chocolademelk ? => als ik koud heb => sneeuwman
- We leggen de prenten van de groei van een pinguïn in de juiste volgorde ! We schrijven er de cijfers bij !
- Schrijfdans : We tekenden een pinguïn vertrekkend van het cijfer '8' - We doen een bewegingsactiviteit en leven ons volledig in als dieren op de noord-en zuidpool !
- Met suikerklontjes bouwen we prachtige iglo's of zelfs 'iglo-appartementen' Knap hoor !
- We bevriezen kleine voorwerpen in water. We spelen beeldhouwer met de ijsklomp. Wie vindt er terug het voorwerp ?
- De kampeertent toverden we om in een echte iglo ! Met daarbij de geschikte kledij en attributen konden we ons direct volledig inleven !
- We scheuren ijsbergen uit papier, vouwen een pinguïn en walvissen uit papier volgens een stappenplan! Wat een prachtige collage !
- Voor de inuït weven we met papier een echte warme slaapzak !
- Proefjes met water en ijs
- Temperatuur meten : het water wordt ijs bij vriestemperaturen => Tijd om te schilderen met ijs !
- Bevriezen van water en verf in de diepvries! We maken gekleurde ijsblokjes om te schilderen !
- We luisterden naar fijne verhalen : 'Het lied van de blauwe pinguïn', 'De ijscobeer',...
- Met de dobbelsteen gooien we een woord, hiermee maken we een zin. We tellen de woorden in de zin. Hoeveel woorden telt de zin ? We tellen m.b.v. blokken. Wie maakt de langste zin ?
- We vissen de pinguïns met een cijfer uit het wak ! Waar hoort bv. het cijfer 8 tussen ? We leggen de pinguïn tussen de pinguïns met cijfer 7 en 9 ! Wie heeft als eerste zijn kaart vol ? Knap gedaan !
- Ook een leuk lied, versje en dansje over pinguïns kwamen aan bod !
- We haalden zelfs al enkele spelletjes in het 1ste leerjaar ! Met 'smart games' laten we onze snelgroeiende hersens extra nadenken !!! Wauw ! Knap !
...
Onze FOTO's : https://photos.app.goo.gl/O1R9EGrpTh7e7Vem1
Vorige week vrijdag brachten we ons maandelijks bezoekje aan de bibliotheek.
Het volgende thema zal heel hartverwarmend zijn ! Is onze kikker verliefd ?
Vele groetjes vanop de ZUID-en NOORDPOOL !
De eskimo's of inuïten uit 3KLa !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten