WELKOM !

WELKOM !

maandag 22 mei 2017

TU TA TU TA...de BRANDWEER komt eraan !

Moet je nu eens horen...
de allerhoogste toren staat in
BRAND BRAND BRAND !
doe 4 sprongen vooruit
doe 2 sprongen achteruit
doe 5 sprongen naar links
doe 3 sprongen naar rechts
doe 1 sprong opzij...
want de BRANDWEERWAGEN komt voorbij !
Met dit versje verplaatsten we ons een hele week ! 
Zo oefenden we goed de begrippen : 
vooruit, achteruit, LINKS en RECHTS én de getalbegrippen.

  

We bouwden een heel woordweb uit rond het thema 'BRANDWEER'. Onze woordenschat werd goed uitgebreid. Al spelend gebruikten én beleefden we onze nieuwe woordenschat : waterslang, afleg, slangentoren, sirene, noodnummer 112, radiokamer, waterspuit, ladderwagen, blauw zwaailicht, ambulancier, commandant, verpleger, perslucht, pompen, blussen,  ...
We tekenden spiralen (opgerolde brandweerslangen) met verschillende schrijfpatronen als waterstralen.  Onze fijne motoriek werd nog eens uitgedaagd. We oefenden : lussen en krullen, sprongen en rondjes. 
Wauw ! Wat kunnen jullie dit al goed !

We experimenteerden met verf én SPUITJES !
Hiervan maakten we onze walkie-talkies.

 

Onze winkel werd de radiokamer, het poppenhuis werd de brandweerkazerne. Met de brandweerwagen reden we naar tal van interventies
We trokken de echte kledij van een brandweerman aan. 
Van helm tot laarzen. 
We oefenden een afleg met een echte brandweerslang en rolde hem daarna weer keurig op. 
We zochten zo vlug mogelijk juiste LETTERS en vormden hiermee een echt 'brandweerwoord'. We gebruikten de zandloper om de tijd te meten.
Met een touw als brandweerslang konden we de afstand meten van de brandweerman tot het brandend huis. We meten !!! Hoeveel slangen heb je nodig om het huis te blussen ? Kunnen we dit resultaat tekenen en daarbij het juiste cijfer schrijven ? Knap hoor !

 

We speelden een gezelschapsspel met brandweerwagens, vlammetjes, sirenes,brandblusapparaten met schuim en ladders. 
Wie blust als eerste het huis ? 
We gebruiken het plus - en minteken zoals in het eerste leerjaar ! 
Knap hoor !

We bouwen in spelvorm de 'allerhoogste toren'. 
Kunnen we Reno, de brandweerman,
 erop verplaatsen zodanig dat de toren niet instort ?



Onze juf toonde een kaartje met een cijfer. 
Welk woord van de brandweer heeft evenveel woordstukjes ? 
We klappen om ter snelst met de vliegenmepper op het juiste woordkaartje.
We tekenden de taken van een brandweerman : bomen zagen, wespennesten verwijderen, water wegpompen, gesloten deuren openen, vuur blussen,...



We maakten ons eigen huis met deuren en ramen die opengaan en oei..oei.. wat gebeurde er ? BRAND ! BRAND ! 

We speelden met de meegebrachte brandweerwagens !

Samen keken we naar 'Sam, de brandweerman' , 
een tekenfilm vol avontuur ! 
Er werden heel wat spannende verhalen voorgelezen uit prentenboeken 
en met de kamishibai (het japans verteltheatertje).
We maakten een bewegingsverhaal waarbij we goed luisterden én iedereen kreeg een personage om uit te beelden. Leuk !

We leerden een leuk liedje...
'De brandweerman doet alles wat hij kan...'

Onze juf vertelde een verhaal 'BRAND in de STAD !' 
Wij kijken goed op de zoekplaat en duiden aan wat de juf zoekt !

  

Zo werden we dus helemaal ondergedompeld in de leefwereld van een brandweerman !
En sommigen weten écht wel al wat ze later gaan worden.... !

FOTO'S :

VELE BLUSSENDE GROETJES 
van alle brandweermannen en -vrouwen uit 3KLA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten